Aanstellingset nieuwe medewerker gedigitaliseerd
Nieuw aangestelde medewerkers krijgen via OHM een aanstellingsbrief. Daarin wordt de medewerker gevraagd diverse personele gegevens aan te leveren. Vanaf 5 november ontvangt de nieuwe medewerker hiervoor per e-mail een link, waarmee de aanstellingsgegevens digitaal kunnen worden ingevuld en meteen aan OHM kunnen worden geretourneerd. Dat werkt efficiënt en is minder foutgevoelig bij de verwerking. Voor de werkgever verandert er niets. Nadat in RAET/Youforce/selfservice de tegel “nieuwe medewerker invoeren” is ingevuld, wordt de link automatisch naar de nieuwe medewerker verstuurd.
Bijeenkomst eenpitters en governance
19 november
Hoe vind je als eenpitter of kleine meerpitter ouders die tijd willen steken in het besturen van de school, en zicht houden op de opbrengsten? En hoe voer je een professionele dialoog over bijvoorbeeld complexe PO-vraagstukken? Kortom: hoe werkt een functionele scheiding van bestuur en toezicht in de praktijk?
OHM heeft Mark van der Pol en Frans Kwakernaat van adviesbureau Marant gevraagd hun kennis en ervaring op het gebied van governance te willen delen. We doen dat in een open vraaggesprek bij OHM op dinsdag 19 november van 8.30 – 9.30 uur. Iedereen is welkom, wel graag even aanmelden.
Meer info
Premies Vervangingsfonds en Participatiefonds 2020
De premies van het Vervangingsfonds en Participatiefonds voor 2020 zijn vastgesteld. De premies Vervangingsfonds zijn nagenoeg gelijk aan 2019, de premie Participatiefonds is 0,2% gestegen. Alle nieuwe premiepercentages zijn verwerkt in de begrotingsapplicatie van OHM.
Meer info
Vaststelling bekostiging Primair Onderwijs
2019-2020
Voor het schooljaar 2019-2020 is op 23 oktober de tweede versie van de bekostiging PO gepubliceerd. In maart was de eerste versie gepubliceerd. In deze tweede versie zijn de bekostigingsbedragen aangepast op basis van (verwachte) salarisontwikkelingen (de referentiesystematiek).
Op 17 september is ook de bekostiging over het schooljaar 2018-2019 aangepast en definitief vastgesteld.
Wat zijn de aanpassingen?
De personele vergoedingen zijn voor 2019-2020 aangepast. Een vergelijking met betrekking tot de gemiddelde personeelslast, zoals deze genormeerd wordt gebruikt voor de bepaling van de bekostiging, is als volgt.
| 1e versie | 2e versie | | 1e versie | 2e versie | |
Gemiddelde | Bedrag | Bedrag | Bijstelling | Bedrag | Bedrag | Bijstelling |
personeelslast | 2018-2019 | 2018-2019 | in % | 2019-2020 | 2019-2020 | in % |
Leraren | € 67.843,29 | € 68.946,71 | 1,63% | € 67.876,53 | € 69.609,98 | 2,55% |
Directie | € 82.819,24 | € 84.154,30 | 1,61% | € 82.819,24 | € 84.920,95 | 2,54% |
Het budget voor personeels- en arbeidsmarktbeleid is verhoogd met € 64,53 per leerling voor verlaging van de werkdruk. Door een zogenaamde ‘kasschuif’ is een hoger bedrag aan werkdrukmiddelen eerder beschikbaar gesteld. Hierdoor is vanaf 2019-2020 per leerling € 220,08 beschikbaar in plaats van € 155,55. Dit bedrag zal tot en met 2022-2023 beschikbaar zijn, waarna in schooljaar 2023-2024 naar verwachting het volledige bedrag van € 285 beschikbaar komt.
Vanaf 2019-2020 geldt het nieuwe onderwijsachterstandenbeleid. De vaststelling van de achterstandsscore (inmiddels in een tweede versie) is bekend gemaakt door het CBS. In de nieuwe bekostiging is het bedrag vastgesteld op € 532,35. Er zijn diverse overgangsregelingen van toepassing waaronder een afbouwregeling bij verschillen tussen de oude methodiek en de nieuwe methodiek.
De nieuwste bekostigingsbedragen zijn verwerkt in de begrotingsapplicatie van OHM.
De regeling is bekend gemaakt in de Staatscourant van 23 oktober 2019.
Bijeenkomst WAB, WNRA leerzaam
Tijdens de bijeenkomst over de WNRA en de WAB op 28 oktober is veel informatie gedeeld. De deelnemers konden al hun vragen stellen en vonden het een leerzame avond. OHM wil meer van dergelijke informatieavonden organiseren voor de klanten. Input van onderwerpen is welkom, neem daarvoor contact op met n.groeneveld@ohm.nl.
Klik hier voor de presentatie over de WAB/WNRA.
AVG-vraag: Mogen namenlijsten op bureau van de docent liggen?
Op veel bureaus in leslokalen liggen namenlijstjes van leerlingen. Een enkele keer staat er achter de naam van een leerling een notitie over het kind of de ouder. Soms betreft dit een kritische opmerking (bijvoorbeeld: leerling heeft een irritante vader). Bedenk dat lijstjes op bureaus voor iedereen toegankelijk zijn. Ouders komen in de klas om hun kind te brengen en kunnen op het lijstje kijken en eventueel een foto ervan nemen. Het advies is dan ook om ervoor te zorgen dat het bureau leeg is als er personen in het lokaal zijn voor wie die informatie niet bedoeld is. Berg lijstjes na afloop op in een afgesloten kast.