SNA nieuwsbrief april 2020

Nieuwsbrief SNA

De Stichting Normering Arbeid (SNA) houdt u graag op de hoogte van de laatste relevante ontwikkelingen. Daarnaast kunt u voor meer informatie nog steeds terecht op de website van SNA.

Regeling bijzonder uitstel van betaling Belastingdienst

In de afgelopen weken volgden wijzigingen elkaar in hoog tempo op. De regeling bijzonder uitstel van betaling inzake o.a. loonheffingen en omzetbelasting die twee weken geleden op de website van de Belastingdienst werd gepubliceerd, werd binnen enkele dagen alweer gewijzigd.

 

Op dit moment kunnen ondernemingen vanwege de uitbraak van het corona-virus per brief of online voor alle aanslagen bijzonder uitstel van betaling bij de Belastingdienst aanvragen. Nadat het gemotiveerd verzoek is ontvangen stopt de Belastingdienst met invorderingsmaatregelen en heeft de onderneming automatisch uitstel van betaling voor een periode van drie maanden. Lees meer >

Inspecties op afstand

In het kader van de veiligheid van medewerkers van te inspecteren ondernemingen en de inspecteurs van de inspectie-instellingen heeft SNA besloten dat alle inspecties voor het SNA-keurmerk op afstand plaats zullen vinden voor de periode dat dit noodzakelijk wordt geacht. Hierover zijn afspraken met de inspectie-instellingen gemaakt. Voor praktische vragen over een inspectie op afstand kunt u contact opnemen met uw inspectie-instelling. Daarnaast begrijpt SNA dat gecertificeerde ondernemingen op dit moment belangrijke zaken aan het hoofd hebben om de coronacrisis te doorstaan. Lees meer >

Deblokkeren g-rekening

Bedrijven die personeel uitzenden, uitlenen of detacheren en g-rekeningen gebruiken, kunnen bij de Belastingdienst verzoeken om het tegoed op deze rekeningen te deblokkeren. In normale situaties kan daarmee alleen het overschot op de g-rekening worden vrijgegeven. Om ondernemingen die geraakt zijn door de coronacrisis tegemoet te komen, zoals de bouw en de uitzendbranche, kunnen tijdelijk ook bedragen worden vrijgegeven die zijn gereserveerd voor de loonheffing of btw. Lees meer >

Ontwikkeling register 2019

In 2019 is het aantal gecertificeerde ondernemingen net als voorgaande jaren gestegen. Het gaat om een stijging van 2,81%: namelijk van 4.663 naar 4.794 gecertificeerde ondernemingen.

 

In 2019 zijn er 797 aanmeldingen binnengekomen. Dit is 21% meer dan in 2018. Daarnaast zijn er in 2019 514 ondernemingen doorgehaald. Door de frequente inspecties (in de regel tweemaal per jaar) waarbij ondernemingen worden gewezen op eventuele tekortkomingen die moeten worden opgelost om het keurmerk te behouden, worden de risico's voor zowel de onderneming als opdrachtgevers beperkt. In 2019 zijn er 5% meer inspecties uitgevoerd dan in 2018 en zijn er 17% meer afwijkingen vastgesteld.

 

Raadpleeg het register voor een overzicht van alle gecertificeerde en aangemelde ondernemingen.

Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)

Per 1 januari 2020 is de Wet Arbeidsmarkt in Balans in werking getreden. Voor het SNA keurmerk zijn ook per die datum een aantal wijzigingen doorgevoerd ten aanzien van de norm en wijze van controleren. Het is van belang dat u het loonpakket en de financiƫle administratie goed inricht. De inspecteur zal bij een SNA gecertificeerde onderneming de WW-premies niet meer controleren via de premie-instellingen. Aangezien de arbeidsovereenkomst van de werknemer bepaalt of de hoge - of lage premiepercentage van toepassing is, moet dit voor verloningen vanaf 1 januari 2020 vanuit de lijncontrole beoordeeld worden. Lees meer >

Modulaire norm

De modulaire norm is na een pilotperiode vanaf 1 januari 2020 van start gegaan. Na iedere volledige inspectie in 2020 wordt de activiteit van de onderneming opgenomen in het Register van de Stichting Normering Arbeid. Indien een onderneming tussentijds de vermelding van de bedrijfsactiviteiten in het register wil laten aanpassen, dan kan dit alleen door het laten uitvoeren van een nieuwe volledige inspectie. Het eerder uit laten voeren van een volledige inspectie verandert niets aan de planning van de inspecties bij de onderneming. Deze blijft staan. Dit kan tot gevolg hebben dat een onderneming tweemaal achter elkaar een volledige inspectie moet ondergaan. Lees meer >

Vlaamse Sociale Inspectie van het Departement Werk en Sociale Economie

De Vlaamse Sociale Inspectie van het Departement Werk en Sociale Economie heeft SNA verzocht om de geregistreerde ondernemingen te informeren over de regels voor het uitzenden in Belgiƫ.
       
Het uitvoeren van uitzendactiviteiten in het Vlaamse Gewest is onderworpen aan wettelijke bepalingen Deze zijn onder meer terug te vinden in het decreet van 10 december 2010 betreffende de private arbeidsbemiddeling. De Vlaamse Sociale Inspectie oefent hierop toezicht uit.

 

Onder de noemer uitzendactiviteiten valt het geheel van diensten uitgeoefend door een tussenpersoon die gericht zijn op het in dienst nemen van werknemers om hen ter beschikking te stellen van gebruikers met het oog op de uitvoering van tijdelijke arbeid. Uitzendbureaus die hun diensten op de Vlaamse arbeidsmarkt willen aanbieden, hebben daarvoor een erkenning door het Vlaamse Gewest nodig.

 

De erkenningsplicht geldt niet enkel voor het louter aangaan van de bijzondere arbeidsrelatie, eigen aan het uitzendgebeuren. Ze geldt voor het geheel van diensten uitgeoefend door een tussenpersoon die gericht zijn op de totstandkoming van uitzendarbeid of de vermelde bijzondere arbeidsrelatie. Zo valt onder andere werving en selectie met het oog op het verrichten van uitzendactiviteiten ook onder de erkenningsplicht.

 

Raadpleeg de website voor meer informatie hierover.

Stichting Normering Arbeid
Postbus 4076
5004 JB Tilburg
info@normeringarbeid.nl

 

Uitschrijven

Voeg het afzendadres toe aan je veilige afzenders of adresboek om er

zeker van te zijn dat je de nieuwsbrief in de inbox ontvangt.

Webversie