17 maart bijeenkomst
Hoe maak je een goed bestuursverslag?
Op dinsdag 17 maart organiseert OHM vanaf 15.00 uur een bijeenkomst waarin uitleg en instructie wordt gegeven over het schrijven van een bestuursverslag. Iets wat de komende maanden weer voor de schoolbesturen op de planning staat. De instructie wordt verzorgd door Arthur van der Have, registeraccountant gespecialiseerd in de onderwijssector bij Astrium, en Gert Bor, manager bedrijfsvoering bij OHM. Daarnaast zal Erik Wijnstok, directeur bedrijfsvoering bij Het Baken Almere, ingaan op de invulling van doelmatigheid in het bestuursverslag. Hoe kan een schoolbestuur een relatie leggen tussen het kostenbewust en het doelmatig besteden van de onderwijsmiddelen?
Graag aanmelden
De bijeenkomst wordt om 17.00 uur afgesloten met een hapje en een drankje.
U kunt zich aanmelden voor deze bijeenkomst bij gertbor@ohm.nl o.v.v. uw organisatie, naam en telefoonnummer.
Nieuwe leaseregeling fietsen
Vanaf 1 januari 2020 is er een nieuwe leaseregeling voor fietsen. Werknemers kunnen voor een paar euro in de maand een (elektrische) fiets leasen. Dat betekent geen hoge aanschafprijs betalen en ook geen kosten voor reparaties, onderhoud en verzekering.
Wel moet jaarlijks een vaste bijtelling van 7 procent over de waarde van de leasefiets worden betaald.
Addertje onder het gras
Er zit wel een addertje onder het gras. Werknemers raken namelijk hun reiskostenvergoeding kwijt voor de dagen dat er met de leasefiets naar het werk wordt gegaan. Ook is het niet mogelijk om mee te doen met de fiscale uitruil van de reiskosten. Als de fiets persoonlijk is aangeschaft, kan hierover (deels) van fiscale voordeel gebruik worden gemaakt middels het fietsenplan. Een leasefiets kan dus uiteindelijk duurder uitpakken.
Het ter beschikking stellen van fietsen via de leaseregeling kost de werkgever geld. Als de fiets via een cafetariaregeling wordt vergoed, kost dat de werkgever niets. En de leasefiets gaat ook niet ten laste van de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Werkgever moeten een juiste afweging maken tussen de extra kosten voor de werkgever en werknemer en de mogelijke voordelen. Voor meer informatie en advisering kunt u contact opnemen met uw contactpersoon PZ.