Risicomanagement verplicht in onderwijsbranche
Schoolbestuurders zijn verplicht om risicomanagement te voeren. Alle risico´s, dat wil zeggen: de kansen op gebeurtenissen die een nadelig effect kunnen hebben op het behalen van de doelstellingen, moeten in kaart worden gebracht. En vervolgens zo goed mogelijk worden beheerst. Dat betekent ook, dat er een berekening moet worden gemaakt van het benodigde buffervermogen. De onderwijsinspectie kan hiernaar vragen, en in het bestuursverslag moet een verwijzing naar de risicoanalyse worden opgenomen.
Plan van aanpak
Dit vraagt om een gedegen aanpak waarin alle relevante stakeholders zoals: bestuurder, directie, leerkrachten, ondersteunend personeel en medezeggenschapsraad worden betrokken. Om hier vorm en inhoud aan te geven heeft OHM op basis van haar ervaring en expertise in risicomanagement een ‘plan van aanpak’ uitgewerkt dat schoolbestuurders kan ondersteunen. Dit levert onder meer de volgende resultaten op:
1. | Besprekingen met belanghebbenden over risicomanagement en in het verlengde daarvan de genomen of nog te nemen maatregelen om de risico´s te beheersen. |
2. | Signaleringen en aanbevelingen ter verbetering van de interne beheersing inclusief best practices en handreikingen. |
3. | Een overzichtelijke risicokaart. |
4. | Een rapport met een beschrijving van de constateringen, risico’s en mitigerende (beheersings) maatregelen. |
5. | Berekening van het benodigd buffervermogen; |
6. | Handreikingen en aanbevelingen voor het bestuursverslag. |
Mocht u in dit product geïnteresseerd zijn, dan kunt u voor een vrijblijvende offerte contact opnemen met uw clustermanager.
Compensatie transitievergoeding aanvragen
Vanaf 1 april 2020 kan bij ontslag naar aanleiding van langdurige arbeidsongeschiktheid bij het UWV compensatie van de betaalde transitievergoeding worden aangevraagd. Deze regeling geldt met terugwerkende kracht tot juli 2015. Aanvragen voor oudere gevallen (compensatie van uitbetaalde transitievergoeding tussen 1 juli 2015 en 31 maart 2020) kunnen worden ingediend tussen 1 april en 30 september 2020.
Voor nieuwe situaties, dat wil zeggen vanaf 1 april 2020, maakt deze dienstverlening (het aanvragen van compensatie) onderdeel uit van het PZ-Plus pakket.
Aparte dienstverlening voor oudere gevallen
De werkzaamheden voor het verzamelen van informatie en het aanvragen bij het UWV van de financiële compensatie voor de oudere gevallen (2015-2020) valt niet onder onze dienstverlening. OHM kan dit wel verzorgen, en zal in de meeste gevallen een groot deel van de benodigde gegevens uit de personeels- en salarisadministratie kunnen halen. Aangevuld wellicht, met extra gegevens met betrekking tot het dossier die OHM zal opvragen. Mocht u van deze extra dienstverlening (op basis van een uurtarief) gebruik willen maken, dan kunt u dit aan uw clustermanager doorgeven.
De regeling compensatie transitievergoeding is een uitwerking van de wet over de compensatie van betaalde transitievergoeding na langdurige arbeidsongeschiktheid.