Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) aangenomen
Onlangs is de WAB aangenomen in de Eerste Kamer. Ingangsdatum van de WAB is 1 januari 2020. Dit valt gelijk met de ingangsdatum van de wet Normalisering rechtspositie ambtenaren openbaar onderwijs (Wnra). Achterliggende gedachte van de WAB is dat het kabinet het voor werkgevers gemakkelijker wil maken om mensen in vaste dienst te nemen. Tevens wil het kabinet hiermee de kosten en risico’s tussen vast werk en flexwerk verkleinen.
Lees hier de hoofdlijnen van de WAB
Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (openbaar onderwijs)
Per 1 januari 2020 wordt de rechtspositie van het bijzonder en het openbaar onderwijs gelijkgetrokken. Medewerkers die werkzaam zijn in het (primair of voortgezet) openbaar onderwijs, krijgen dezelfde arbeidsvoorwaarden als werknemers in het bijzonder onderwijs. Vanaf dat moment is het arbeidsrecht ook van toepassing op werknemers in het openbaar onderwijs.
Lees meer
Nieuw pensioenakkoord
Na jarenlange onderhandelingen is er een principe-akkoord bereikt over een nieuw pensioenstelsel. Het kabinet gaat nu het akkoord verder uitwerken. Sommige consequenties zijn nu al bekend, zoals een vertraging in de stijging van de AOW-leeftijd.
Lees meer
Arbeidsongeschiktheidspensioen
Het ABP gaat (ex-)deelnemers die geen gebruik maken van de zogeheten premievrije opbouw en het arbeidsongeschiktheidspensioen, terwijl ze daar wel recht op hebben, aanschrijven om hen hierover te informeren.
Lees meer
Reglement Participatiefonds voor schooljaar 2019-2020 is vastgesteld
Het bestuur van het Participatiefonds heeft het Reglement Participatiefonds 2019-2020 vastgesteld. Dit reglement treedt op 1 augustus 2019 in werking. Er zijn twee wijzigingen ten opzichte van voorgaand schooljaar:
• | Er is een uiterste indieningsdatum voor vergoedingsverzoeken vastgesteld. |
• | Het reglement loopt tot 31-12-2019. Daarna volgt een nieuwe versie waarin wijzigingen ten gevolge van de Wnra zijn verwerkt. |
Lees meer
Gesprekken over CAO VO van start gegaan
De gesprekken over een nieuwe CAO VO per 1 oktober 2019 zijn gestart. De VO Raad en onderwijsvakbonden (AOb, CNV Onderwijs, FNV Overheid en FvOv) hebben in een eerste bijeenkomst op 2 juli hun wederzijdse inzetten uitgewisseld. Halverwege september worden de inhoudelijke onderhandelingen gestart.
Onderzoek inzet werkdrukmiddelen
In opdracht van het Ministerie van OCW en de sociale partners gaat Oberon onderzoeken hoe scholen de werkdrukverlagende maatregelen hebben ingezet, en wat het effect van deze maatregelen is. In mei 2019 is het (onderwijsondersteunend) personeel van 650 scholen verzocht een enquête in te vullen. In mei 2020 wordt dit herhaald. Ook worden 30 scholen bezocht om in gesprek te gaan over de inzet van de extra middelen. Het onderzoek van Oberon wordt als basis genomen voor de tussenevaluatie van het werkdrukakkoord PO. Daarna zal de Tweede kamer besluiten of bijsturing voor de laatste tranche van de werkdrukmiddelen in 2023 nodig is.
Subsidie voor herintreders
Besturen kunnen weer subsidie aanvragen voor herintreders in het primair onderwijs. Per herintreder is er €2.500 beschikbaar voor ondersteuning en begeleiding. Door goede begeleiding neemt de kans op een succesvolle terugkeer toe. Zowel in 2019 als in 2020 kunnen 100 subsidies worden verstrekt.
Lees meer
eHerkenning voor UWV werkgeversportaal
In een eerdere berichtgeving gaven wij aan, dat vanaf 1 november 2019 inloggen op het UWV werkgeversportaal alleen nog mogelijk is via eHerkenning. OHM voert voor de scholen een aantal werkzaamheden uit op het werkgeversportaal en zal hiervoor gebruiken moeten gaan maken van eHerkenning. Daarvoor heeft OHM van de scholen, als werkgevers, een ‘ketenmachtiging’ nodig. Voor deze ketenmachtiging zullen wij u vóór 1 november gaan benaderen.
Mocht u als werkgever zelf gebruik (willen) maken van het werkgeversportaal van UWV, dan zult u zelf bij een van de leveranciers eHerkenning moeten aanvragen.
BTW-ondernemerschap leden Raad van Toezicht
Het Hof van Justitie heeft juni 2019 een uitspraak gedaan waarin is geoordeeld dat een lid van de Raad van Commissarissen voor zijn of haar werkzaamheden geen btw-ondernemer is. Dit is een belangrijke uitspraak omdat sinds 2013, met de intrekking van het toen geldende besluit, leden van de Raad van Commissarissen in de regel worden aangemerkt als btw-ondernemer. Hoewel de verwachting is dat de zaak impact heeft op de btw-positie van leden van de RvC, zijn de precieze gevolgen nog niet helemaal duidelijk.
Als de leden van de Raad van Toezicht (RvT) in een volledig vergelijkbare positie verkeren als het lid van de RvC in de uitspraak, dan zullen de leden geen ondernemer meer zijn. Als de feiten afwijken kan dit genuanceerder liggen. Als bijvoorbeeld een vergoeding afhankelijk is van de inzet van de leden (betaling per uur of per vergadering), is het de vraag of de uitspraak ook van toepassing is.
Vrijstelling van BTW kan kostenverlagend werken voor het schoolbestuur.
Lees meer
Personele mutaties GGL
Jaarlijks wordt op de peildatum van 1 oktober de GGL (Gemiddeld Gewogen Leeftijd) per school bepaald. Deze gegevens worden door OHM aangeleverd bij DUO op basis van de informatie uit Self Service. Mede op basis van deze gegevens wordt de bekostiging voor het volgend schooljaar vastgesteld. Om de correcte gegevens aan DUO door te kunnen geven, is het van belang dat alle personele mutaties die betrekking hebben op de periode tot 1 oktober tijdig en juist worden ingevoerd.