Nieuwsbrief van VECON: Vereniging van leraren in de economisch maatschappelijke vakken |
Vereniging van leraren in deeconomisch-maatschappelijke vakken |
|
|
|
|
In deze nieuwsbrief: communicatieplatform, peerprijs, vragen aan leden, nieuwe vak be, nieuws van vbs, studiedag 2019 en informatie over examencorrectie. |
|
|
|
|
|
|
Alles is Economie Zo begon dit stukje van de voorzitter een jaar geleden. Rondom Curriculum.nu zijn we nog steeds bezig om anderen te overtuigen van het belang van de economische vakken en ook in de toekomst een plaats in het onderwijscurriculum te veroveren. Binnenkort gaan de secties vmbo, AE en BE aan de slag met het formuleren van een visie op de bovenbouwvakken. Een lastige klus waarbij ze wel wat input kunnen gebruiken. Verderop in deze nieuwsbrief wordt ook gevraagd om input, ditmaal voor een paar enquêtes en in het kader van een onderzoek. Ik deed in het verleden zelf weleens mee aan zo'n onderzoek en vond het erg leuk om er met de betrokken leerlingen over te praten. De opzet, het doel, het nut van onderzoek. Dat bracht leuke gesprekken. In het voorjaar gaan we je weer vragen om input. De geplande heisessie is uitgesteld, we houden eerst een enquête om de wens van de leden beter in beeld te krijgen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
de website van de Vecon bedoeld is als communicatieplatform? Dus dat niet alleen het bestuur en de webmaster input leveren maar ook de leden dat zouden moeten doen? Zo kun je zelf je profiel aanpassen en volledig maken, via het forum meepraten over actuele zaken (niet alleen tijdens de examens!) en lesmateriaal dat je zelf hebt gemaakt insturen om te plaatsen in de kennisbank. Weet je wat er gebeurt in de kennisbank als alle leden iets inleveren? |
|
|
|
|
VECON - studiedag 21 maart 2019: “Economie in transitie” |
Naast een speech door keynote spreker Jan Jonker (hoogleraar Duurzaam Ondernemen, Radboud Universiteit), een uitgebreide informatiemarkt en huishoudelijke verenigingszaken bevat het programma drie workshopronden met aandacht voor vakinhoud, didactiek en het thema. Op de website vind je meer informatie. Zet deze datum alvast in je agenda! |
|
|
|
|
Tot onze spijt is er wat vertraging opgetreden, maar binnenkort toch echt op de website: het door de genomineerden ontwikkelde lesmateriaal. Tot 1 maart kun je je stem uitbrengen. De prijswinnaars worden bekend gemaakt op de Vecon-studiedag van 21 maart 2019. |
|
|
|
|
Verzoek om input van leden. |
Een paar vragen!? Om je beter te kunnen vertegenwoordigen hebben wij, de sectie VMBO, een paar vragen aan onze leden! Klik hier!! Zoals eerder aangekondigd, wordt de invoering van het nieuwe programma bedrijfseconomie gemonitord vanuit SLO. Dit gebeurt de komende drie jaar (dus tot en met eerste centraal examen vwo). Voor de vragenlijst hebben we natuurlijk je medewerking nodig! De eerste vragenlijst is vanaf nu online in te vullen. Dit duurt ongeveer 15-20 minuten. Doe je mee? Onder de deelnemers worden cadeaubonnen verloot. Klik hier!! Verzoek om medewerking aan een onderzoek over internationale mobiliteit van jongeren. Omdat jongeren steeds vaker opgroeien in verschillende landen of veel reizen tussen bepaalde landen, zijn wij geïnteresseerd hoe dit hun welzijn en onderwijsprestaties beïnvloed. Op www.motrayl.com kunt je meer informatie vinden. Wil je een vragenlijst van een uur laten afnemen bij klassen in de laatste twee jaar van de middelbare school (VMBO 3/4; Havo 5/6; VWO 5/6)? Mail dan naar
Dr. Karlijn Haagsman. |
|
|
|
|
Nieuws van VBS Het verslag van de netwerkbijeenkomst op 7 november 2018 staat op de website. Het was een drukbezochte en enthousiasmerende bijeenkomst. Tijdens de netwerkbijeenkomst zijn de partners van VBS voorgesteld. Deze organisaties geven korting op hun producten of diensten aan de gecertificeerde scholen. Meer informatie op de website. |
|
|
|
|
Voor het nieuwe vak Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële zelfredzaamheid is voorlichtingsmateriaal ontwikkeld. Je hebt keuze uit een video, een PowerPoint en een voorlichtingstekst. Kijk even op de website! In het forum op de website van de Vecon is ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en het stellen van vragen aan andere leden. Maak er gebruik van en ondersteun elkaar in deze drukke tijden. |
|
|
|
|
Cito zoekt docenten voor de standardsetting CSPE Economie en Ondernemen GL. Tijdens de standardsetting schatten docenten (experts) de moeilijkheidsgraad in van examenopdrachten die nog niet openbaar zijn. Heel specifiek zoekt men vakdocenten E&O die lesgeven aan een examenklas in de gemende leerweg. Tijdens de standardsetting werkt je mee om zo objectief mogelijk een (advies)norm voor het cspe E&O GL van 2019 te bepalen. De bijeenkomst is op donderdagmiddag 14 maart 2019 bij Cito in Arnhem. Bij interesse of voor meer informatie mailen naar: Hugo Arents. |
|
|
|
|
Ook dit jaar is na overleg met de vakbonden en de vakinhoudelijke verenigingen een adviestabel gemaakt voor de verdeling in tijd van 1e en 2e correctie. Daarnaast is er een checklist om dit op de scholen goed te regelen. De opmerking om docenten te ontlasten in de examenperiode staat jammer genoeg niet op de tabel. Daarom is er de checklist om tijdig het gesprek op school (al dan niet via de MR) aan te gaan teneinde de correctie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. De stukken zijn te downloaden via de website. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u lid bent van de VECON. Heeft u input voor de volgende nieuwsbrief? Mail naar redactie@vecon.nl |
|
|
Voeg het afzendadres toe aan je veilige afzenders of adresboek om er zeker van te zijn dat je de nieuwsbrief in de inbox ontvangt. |
|
|
|