Bijeenkomsten In januari zijn in vier digitale bijeenkomsten gesprekken geweest. Meestal positief van toon ondanks de lastige tijd waarin veel VBS-activiteiten niet konden doorgaan zoals gepland. Een kort verslag met tips en inspiratie is te vinden op de website. Daarnaast ook een aantal ideeën om gastlessen of interviews te vervangen.
In april volgt een bijeenkomst rondom netwerken. Met een ondernemer, iemand vanuit een gemeente en een begeleider van een netwerk als sprekers. En aandacht voor het project 'handleiding netwerk': er is een website met voorbeelden van kleine en grote, succesvolle en minder succesvolle netwerken, aangevuld met tips en hulpmiddelen. Heb je specifieke vragen? Mail ze dan minstens een week van tevoren. Zodra de datum vaststaat vermelden we de bijeenkomst op de agenda van de website en kun je je aanmelden.
In de komende tijd zijn digitale (sectie) jaarvergaderingen van de Vecon gepland, vaak met sprekers die interessant zijn voor VBS!
18 maart 19.30 uur: sectie VMBO met aandacht voor financiële educatie en nieuwe leerweg. 30 maart 16.00 uur: sectie vakdidactiek met aandacht voor rubrics. 30 maart 19.30 uur: sectie MBO/HBO waar Peter ter Horst het zal hebben over ondernemend onderwijs*. 7 april 19.30 uur: sectie AE met als spreker Kees Klomp over betekeniseconomie. 12 april 18.20 uur: sectie BE met alleen een korte vergadering. 12 april 19.00 uur: algemene ledenvergadering (alleen voor leden) met als eerste onderdeel een ontspannende bijdrage van Johan Goossens.
Ga naar de website voor meer informatie en om je aan te melden. Let erop dat je je voor iedere bijeenkomst apart moet aanmelden.
*Waarom doen ondernemers zoals ze doen? Wat antwoordt een ondernemer als je hem vraagt: Hoe is het om jou te zijn? En hoe leren ondernemende mensen? Past ons onderwijs op hun leerbehoefte? Zijn ondernemers eigenlijk managers, die toevallig een eigen bedrijf managen? Of is dat een hardnekkige vergissing? Versoepeling
Door alle beperkingen in de afgelopen tijd lukt het lang niet altijd om de leerlingen de 7 punten te laten halen die nodig zijn voor een leerlingcertificaat. Daarom tijdelijk een versoepeling: al bij 6 punten mag het certificaat worden uitgereikt.
Aanpassing programma VBS
Lang niet alle scholen waren in staat om de activiteiten en modules rondom VBS uit te voeren zoals gepland. Let erop dat je overlegt met de examensecretaris als het PTA onderdelen betreft!
Voor tips en alternatieven zie het verslag van de bijeenkomsten in januari 2021. Doe er je voordeel mee! PR
Weet iedereen binnen en buiten de school waar VBS voor staat, wat je allemaal doet?
We zien dat jullie nog niet alles halen uit de certificering als VBS. Op de website zijn tips te vinden in dit kader. We noemen er hier een paar:
Wist je dat? de handleiding voor het opzetten van een netwerk af is? We hebben hem gegoten in de vorm van een website met veel good practices, tips, instrumenten en achtergrondinformatie. We hopen je hiermee te helpen om een netwerk op te zetten en/of te onderhouden. De titel van het project is:
Wanneer schOOOl werkelijk mede-eigenaar wordt van de verbindingen van de 3 O's.
De Triple Helix, oftewel de samenwerking tussen onderwijs, ondernemers en overheid, is essentieel voor de kennismaking van leerlingen met de wereld buiten de school!
Jouw netwerk ook als showcase in de handleiding? Of heb je instrumenten of materiaal als aanvulling? We horen het graag. Nieuw prijzenspel Op maandag 8 maart begint de voorjaarseditie van het prijzenspel. In zes weken tijd kunnen klassen strijden op de bekende hoofdprijzen: de beurs mogen openen en een masterclass. Kijk voor meer informatie op de website van scholenstrijd. Ondernemende docenten O2LAB heeft een E-book laten samenstelling waarin ondernemende docenten aan het woord komen.
Ask Them Anything sessies Op 30 maart zal in een online sessie een gesprek mogelijk zijn met een aantal van deze docenten uit het VO. Wil je meedoen? De aanmeldlink is nog niet bekend dus stuur een mailtje naar Jeannet, zij brengt je dan in contact. Even aandacht voor....... Regiocoördinator Om de band met scholen te verbeteren en de werkzaamheden beter te spreiden zoeken we voor meerdere regio's een enthousiaste docent die actief mee wil werken aan VBS. Denk aan zo'n 20 uur werk, waarvoor een vergoeding beschikbaar is. Stuur even een mailtje voor meer informatie en aanmelden.
Portfolio's We vragen scholen die portfolio-programma's gebruiken om zich te melden. We kunnen dan in een (telefonisch) gesprek informatie inwinnen over hun ervaringen. Mail even als je ervaring hebt! Partners?
Maak jij al gebruik van het materiaal van onze partners en ontvang je korting?
Kijk op de website voor meer informatie: www.veconbusinessschool.nl, kies voor Over VBS en daarna voor Partners. Bijdrage gevraagd! Jouw school in beeld op de website van VBS? Voor de website zoeken we actuele foto's. Stuur de foto naar Natalie, zij gaat ze op een toepasselijk plaats op de website zetten.
Voor het maken van een introductiefilmpje over VBS zoeken we scholen met ervaring op dit terrein. Wil jij meedenken/meedoen of dit misschien samen met leerlingen en collega's van andere vakken oppakken en een filmpje maken als project? Neem contact op met VBS. U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u lid bent van de VECON. Heeft u input voor de volgende nieuwsbrief? Mail naar redactie@vecon.nl |